Vinnaren av Snowfire Awards 2022

"Det är samma känsla i hemsidan som det vi levererar på plats", Oskar Jirdell, ägare av Renew Sweden.

Team Snowfire åkte ned och träffade Oskar Jirdell, årets vinnare av Snowfire Design Awards 2022 och webbsidans designer, Giggi Sundler på plats i Växjö.

Det är mer än tusen webbplatser som är skapade i Snowfire och din sida har kammat hem högsta vinsten i Snowfire Awards 2022

Det är superkul. Jag menar att det är fantastiskt att det jobb vi har lagt ned i webbsidan - att det syns och uppmärksammas. Jag har en vision med Renew Sweden, vi vet hur det ska se ut, vi gör medvetna val. Men det betyder så mycket för mig att få bekräftelse från andra att det vi tänker och gör är rätt.

Berätta om RenewSweden - Nordens första Social Wellness Club

Jag lanserar ett helt nytt koncept där upplevelsen är allt. Här gör du saker för din hälsa och för att må bättre. Det här är en plats för människor att träffas, umgås och samtidigt ta del av det senaste inom hälsa. Vi hjälper kroppen på ett naturligt sätt att återhämta sig snabbare och effektivare med bland annat idrottsmassage, IR-bastu, kallbad, kompression mfl. Kanske har du en stressig vardag, har svårt att koppla av eller ont någonstans, vi hjälper dig.

Jag är själv idrottsmassör och hjälper många elitidrottare med behandling, men det här stället är även för alla som helt enkelt vill må bättre. Istället för att köra en barkväll med gänget så kan man komma hit.

I USA är det vanligt med biohacking och nya tekniska innovationer, men dessa fenomen har ännu inte riktigt slagit igenom i Sverige. Det innebär att på vår hemsida behöver vi vara tydliga med att förklara varför det är fördelaktigt att använda våra "Renews". 

Vi har valt att kalla våra tekniska hjälpmedel och behandlingar för just "Renews", vilket representerar vårt fokus på att ge våra besökare en ny och förbättrad syn på hälsa och välbefinnande. Genom att använda våra "Renews" får du tillgång till en rad olika verktyg som kan hjälpa dig att uppnå dina hälsomål.

Varför tror du designjuryn röstade fram just er hemsida som vinnare

Jag vill att besökare ska få en wow-känsla. Det är viktigt att det första mötet med vår hemsida speglar just det. Här visar vi först ett kort klipp för att landa i rätt känsla. Vi vill fånga samma känsla på hemsidan som när du kommer till fysiska Renew. När man surfat runt på hemsidan ska man få mersmak och vilja besöka oss för att testa våra Renews.

Vi har förfinat, skalat bort, fokuserat och så plötsligt händer det -  logotypen stämmer, typsnittet stämmer, färgerna stämmer, fantastiska bilder. Vi hittade ett språk med vår kommunikation. Vi hittade en struktur.

Hemsidan berättar vad vi är bra på och ger en snabb översikt på vad som erbjuds och vad Renew kan hjälpa till med.

Genom tydliga beskrivningar på hemsidan t. ex om vår infraröda bastu, tillsammans med en tydlig CTA som gör det lätt att boka, så blir det ett enkelt steg för alla att boka och prova på. Nya kunder slussas alltid till hemsidan.

Du har fått hjälp med varumärke och identitet ända ned på detaljnivå av Giggi Sundler på designbyrån Becc. Hur har det samarbetet fungerat?

Giggi har fattat precis hela grejen med det här konceptet. Han höjer blicken och har en sådan bred erfarenhet av design och att skapa varumärken. Ja allt inom kläder, hus, grafisk design, loggor. Giggi ser visionen och skapar känslan för hur saker och ting ska se ut.

Det bästa är att jag har varit inkluderad i hela processen, Giggi är så prestigelös. Vi har suttit ihop och gjort hemsidan. Jag har litat på Giggi, samtidigt som jag fått utlopp för mina kreativa känslor. Jag är lite av ett kontrollfreak och är noga med detaljer och då är det väldigt skönt att jobba med någon som är lyhörd.

Giggi är helt orädd och vågar ta ut svängarna och han har utgått från färgerna på de fantastiska bilderna som fotograferna Teo Wagesson och Anton Andersson från AWA Production har fotat här på Renew. Vi har tillsammans tänjt på gränserna och skapat en upplevelse utöver det vanliga på webbsidan.

Varför valde ni Snowfire som plattform?

Jag har känt att det är väldigt kul och att min kreativa del kommer till sin rätt. Allt jag har velat skapa har gått att göra. Jag måste inte kompromissa kring hur jag vill ha det. Giggi säger att Snowfire är hemsidornas Apple. Jag har alltid jobbat i Apple. Där kan du snabbt komma in och vara kreativ.

– Ja, här har jag valt plattform, berättar Giggi. All kreativitet och lustfylldhet behöver verktyg där du kan skapa. Jag har använt andra verktyg innan. Snowfire är det bästa sättet att jobba med hemsidor. Här jobbar du tillsammans med din kund.

Snowfire är kreativt, snabbt och smidigt att börja jobba i. Många plattformar har en annan typ av struktur där du behöver jobba dig in mer i plattformen för att helt förstå hur den fungerar, men i Snowfire är det kort mellan kreativitet och handling - alltså väldigt ”hands on”!

Det är viktigt för mig att att kunden äger sin rätt att själv kunna uppdatera text eller bild när hemsidan är klar, utan att alltid behöva en byrå  - det är för mig ett prestigelöst sätt att arbeta.

Snowfire vs WordPress

När jag berättar skillnaden mellan WordPress och Snowfire för mina kunder så brukar jag ta liknelsen med att bygga ett hus. I WordPress så är bygget av ”huset” gjort av olika underleverantörer och då krävs det att de lirar problemfritt mellan varandra för att det ska fungera smidigt (i byggbranchen så är förkortningen LPP allmänt inskrivit till underleverantörerna - vilket betyder ”löses på plats” och då går det som det går...)

Snowfire har istället allt byggmaterial inbyggt och då vet jag att allt fungerar som det som det ska, jag kan alltså vara mer kreativ i Snowfire än i WordPress.
 
Vi som designar kan även välja att koda helt egna block och anpassningar via Firecode för lyfta sidan ytterligare för kunden - men det är en helt annan sak 😉

Säg tre ord som beskriver Snowfire

"Användarvänligt, kompromisslöst, design i fokus", säger Oskar

"Snowfire är hemsidornas Apple; genomtänkt, väldesignat och intuitivt" avslutar Giggi.

Det här är alla vinnarna i Snowfire Design Awards 2022
Se alla de vinnande bidragen och läs juryns motiveringar.