Möt bröderna som tidigt förstod potentialen med dropshipping av en nischad kvalitetsprodukt på webben. Med uppdaterat varumärke och webbplats flyttar de nu fram frontlinjen.
Vi har åkt till möbelriket i Småland. Här möter vi bröderna Adam och Fredrik Svanbring på deras fabrik i Rydaholm. Stenexpo har tillverkat möbler sedan 1984 och firar 40 år i år.
Stenexpo introducerade konceptet med hemleverans långt innan det blev en marknadsstandard. De började med dropshipping 2012, ett lyckosamt drag som markerade en betydande förändring i branschens verksamhet.
– Vi har ett flöde med platta paket, då blir logistiken bra, frakt blir bra, ja, och det blir i slutändan en bra prisnivå. Idag är vi ett grossistföretag som säljer främst soffbord till möbeldetaljister och internetkunder och för att känna av vibbar och vara med på vad som händer i vår bransch så åker vi mycket på mässor, berättar Adam.
Det är med soffbord som Stenexpo främst har hittat sin nisch. Medan en konkurrent kanske erbjuder tio olika typer, har Stenexpo över hundra alternativ. Deras omfattande samling inkluderar bord gjorda av glas, laminat, trä och marmor, vilket tillfredsställer en bred kundpreferens.
– Soffborden behöver komplettera soffan, det är viktigt, säger Fredrik. Vi har en annan kultur här i Sverige än i södra Europa. Här har vi höga soffbord, och vi äter gärna vid våra soffbord.
Adam det var du skickade in er hemsida med motiveringen
"Fräck hemsida" och så röstar årets jury fram er hemsida som vinnare i Snowfire Design Awards. Varför?
– De måste ju också tyckt att den var fräck, skrattar Adam.
Ja, varför... kanske för att det är lätt att hitta vad man söker. Den här kategoriseringen på runda eller fyrkantiga bord har förenklat för våra återförsäljare. Men det är bilderna som gör det. Det händer någonting med dessa närbilder, det är vad jag menar med fräck. Färgläggningen är också bra, tillägger Fredrik.
– Ja, vi visste att vi behövde göra något med vår hemsida och så träffade vi Giggi på Ica, säger Adam. Här i Rydaholm träffas alla i en korridor mellan brödet, mjölken och kaffet, fyller Giggi i med ett leende.
– Vi hade gemensamma bekanta som har hemsidor gjorda av Giggi, så vi blev lite sugna på att veta mer och efter några möten så gav vi Giggi fria händer att uppdatera inte bara vår webbplats utan hela varumärket säger Adam.
– Vi började om på noll, säger Giggi. Det var nog lite motstånd i start med att förändra deras logo, men de insåg att det behövdes för bygga ett varumärke att växa med. Jag tänker ofta mycket större när jag gör varumärkesprofilering åt mina kunder, eftersom att jag själv har jobbat utomlands och rest mycket i världen och kan se alla fina kvaliter och värdegrunder vi har i Sverige. Här ville jag att Stenexpo ska ha förutsättningarna för att kunna sälja i hela världen.
Vi tog ett antal bilder för att skapa känslan av tillverkning och genuin kvalitet. Det var även viktigt att ha med bilder som ger autentisk känsla, för det är vid soffbordet möten och samtalen sker. Folk ska känna igen sig och relatera till sig själva.
– En strukturerad hemsida betyder allt, säger Giggi. Stenexpos hemsida och produktkatalog är navet i deras grossistverksamhet. Hemsidan är skapad så att det ska vara enkelt för återförsäljare att hitta, samt att de ska kunna hämta viktigt material i form av bilder och texter.
– Jag använder Snowfire som plattform till de hemsidor jag gör. Det är användarvänligt och enkelt för mina kunder att jobba vidare med. Det är en helt svensk plattform och jag tror att fler snart börjar förstå hur viktigt det är med att välja svenskt och ha en närhet till designers som kan hjälpa dem. Det finns en äkthet i Snowfire som jag gillar.
Adam vad är det hos Giggi som gör att han för andra året i rad kammar hem 1:a platsen av Snowfire Design Awards till sina kunder?
– Han är cool och har en fruktansvärd blick... ja, alltså för detaljer. Han är fräck helt enkelt, avslutar Adam.
Se Stenexpos nya varumärke och webbplats
Se de vinnande bidragen i Snowfire Design Awards 2023 och läs juryns motiveringar kring varje bidrag.