Visste du att en besökare till din webbsida i genomsnitt stannar 4-8 sekunder på startsidan innan sidan klickas bort och de letar vidare. Har du någonsin funderat över vad det är som gör att de stannar?
Med många års erfarenhet och tusentals webbkunder på vår plattform är det lätt för oss designers att se klara samband.
Vi har kunder i de flesta branscher så man skulle lätt kunna tänka sig att det är olika behov för olika branscher, men samma grundläggande behov gäller faktiskt för alla just när det gäller webbsidor.
Var tydlig
Eftersom tilltänkta kunder inte möter er personligen i ett samtal, där ni enkelt kan förklara skillnaden på varför just era produkter eller tjänster är de bästa för just dem, så måste ni i teamet på kort tid förmedla detta på endast några sekunder. Och allt detta på en liten yta dvs, det som ryms på din skärm när sidan öppnas för 1:a gången. Det kan vara allt från 10 cm i höjdled eller mycket mindre om du sitter på en mobil enhet.
Tre känslor som din besökare behöver känna?
Sekundsnabbt och på en mycket liten yta skall din webbsida förmedla budskapet om att webbsidan är helt rätt för din besökare och att de alltså gör klokt i att stanna kvar, läsa vidare och i bästa fall lämna en e-postadress, boka eller köpa något.
Det handlar om att skapa trygghet och det är framför allt dessa tre känslor som en besökare behöver känna.
- Jag gillar det jag ser och jag känner igen mig
- Budskapet på sidan säger mig att jag har hamnat rätt
- Jag är nyfiken och vill veta mer