Superbloggen – mer än ett nyhetsflöde

Att kunna skriva en blogg så att folk stannar upp och vill läsa är få förunnat. Men vad är en blogg egentligen?

Vad är en blogg?

Jag tror att vi nästan alla har ett ungefärligt svar på vad en blogg är. När bloggandet blev populärt för några år sedan var det främst “En online-dagbok” där man äntligen på ett enkelt sätt kunde ge röst åt sina personliga åsikter. Det var (och är) ett frihetsverktyg som låter alla med en passion för ett ämne ta plats, skapa sig egna verksamheter och samla på sig följare. Här flockas de som är intresserade av ett fördjupa sig i mode, musik, teknik m.m. och gärna följer en insiktsfull, modemedveten eller trendkänslig hjärna med en vass penna inom det valda ämnet.

Bloggens beståndsdelar

När man bloggar skriver man ett inlägg. Det vanligaste är att man sedan dynamiskt samlar in rubrik, toppbild, datum, författare och ibland även lite av ingressen från inlägget och skickar detta till en samlingssida. Översiktsvyn är mumma för hjärnan. Vi läser bilden före texten och rubrik/bild är oslagbart för att snabbt ge oss en signal om vad vi vill välja att fortsätta läsa.

Här är några exempel på översiktsvyer. En med både bild och text som engagerar, en med bilder som fångar intresse direkt och slutligen en där man låter översiktsidan bli samlingsplats för både blogg, facebook och twitterflöde. Kloka företagare har redan bytt namnet “blogg” till nyheter, artiklar eller något annat passande namn.


Hur skriver man en succéblogg?

Här finns det många som är experter på att ge råd och tips både på hur du skall tänka när du skriver och har gedigen egen erfarenhet som de gärna delar med sig av. Det är guld värt att ta kontakt med dessa om du vill ta plats på nätet. 

Bloggen – mer än ett nyhetsflöde

Sådär, då har jag tagit upp de vanligaste frågorna ovan när någon nämner blogg. Fint att du fortfarande är med mig. Nu över till mitt eget ämne. Det jag vill kika närmare på är hur vi på bästa sätt kan använda formatet “blogg” för att maximera kundkonverteringen till vår egen webbsida. De visuella exemplen ovan är fina expempel på hur man har tänkt på sin målgrupp och anpassat budskapet med aktivt bloggande.

Kreativ bloggteknik

De flesta företagare känner till att man borde ha en “blogg” knuten till sin webbsida. Tekniken är enkel och många i vår designcommunity är lyhörda på att lyssna av målgruppen. Jag skulle vilja gå steget längre och säga att varför låter du inte delar av din webbsida helt enkelt vara bloggar? Men vad vinner man då på att skriva inlägg istället för att skriva text på en vanlig sida?

Vinn spridningseffekt med varje inlägg

Jo, du vinner en fantastisk kraft att sprida varje textstycke och skapa synlighet. Varje inlägg är en klok bumerang som när du delar den på Facebook, Linkedin, Instagram eller valt socialt nätverk, hämtar hem läsare rakt tillbaka till din egen webbsida. Det tar minuter att skriva och du blir delbar, nåbar och sökbar. Spridningseffekten är enorm.

Vinn tid med din blogg

Du sparar även otroligt mycket tid  genom att använda ett klokt system som gör det enkelt för dig och kan hantera allt på samma ställe (webbsida, blogg, webbshopp, bokningssystem). Härigenom slipper du ha flera olika adminsystem att hålla koll på utan driver kunderna direkt via bloggandet till samma webbsida som du har din e-handel eller där man bokar din tjänst.


Ditte Hammarström har en bakgrund som Art Director på reklambyråer både i Sverige och utomlands. Hon älskar användardriven design och mår bra i hjärtat när hon hjälper företagare att lyckas online. Ditte är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity där reklambyråer och utvecklare samarbetar för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en agil service direkt i företagarens egen hemsida.