Röstbolagets 10 år med en hemsida på Snowfire

Musikern och röstpedagogen Ulrika Zettersten, har haft hemsidor hos Snowfire i mer än 10 år. För cirka ett år sedan valde hon att ta hjälp av Caisa Nyman på Ella Production för att uppgradera från Snowfire Classic till Snowfire Magnet, den nya plattformen som lanserades 2021. 

Varför väljer Ulrika Snowfire? Och Caisa vad gör hon? Här är Ulrikas och Caisas berättelser.

Caisa och Ulrika intervjuas separat för att undvika att de påverkar varandras svar. Vi har sedan vävt samman deras svar till ett gemensamt inlägg. 

Ulrika, berätta om dig och Röstbolaget?

Mitt bolag, Röstbolaget utbildar företag, organisationer och privatpersoner att lyckas i kommunikativa utmaningar. Din röst och ditt kroppsspråk är dina starkaste tillgångar. Vad du vill säga är viktigt men hur du säger det kan göra all skillnad. Jag håller bland annat utbildningar i detta.

Jag är sångerska och flyttade från Hälsingland till Stockholm och utbildade mig till musiker, sångpedagog och logonom, det vill säga hur du förstärker din röst och använder ditt kroppsspråk.

Jag har ett band med fantastiska musiker och vi har hållit ihop länge. Och eftersom kontexter och musikuppdrag varierar och även vilken typ av genre det blir, jazz, pop, soul eller annat så är vi ibland en trio, ibland en duo och ibland fullt band. 

Till exempel denna söndag, då har jag ett duo-gig med pianisten och sångerskan Anna Landström, jag känner mig väldigt lyckligt lottad att få arbeta på det här fria sättet.

Du har haft din hemsida via Snowfire i mer än 10 år, varför valde du Snowfire överhuvudtaget?

Det fanns artistsidor på nätet, men i samband med att jag och en vän startade Röstbolaget, så kände jag att nu blir det en hemsida, nu behöver jag satsa.

Så jag sökte efter någon som kunde hjälpa mig med min egen webbplats och en god vän tipsade mig om en designer som rekommenderade att vi byggde allt i Snowfire. Jag tog kontakt med supporten för att höra mer. Det blev en familjär känsla på en gång. Det var enkelt att prata och jag fick bra svar. Jag gillade framförallt att jag själv enkelt kunde hantera hemsidan.

Vid den tiden så behövde jag ha två olika hemsidor. Jag drev Röstbolaget tillsammans med en annan person och så behövde jag även en hemsida till mig själv som musiker.

Du valde att uppgradera från Snowfire Classic till det nya Snowfire Magnet för cirka ett år sedan?

Vi gick skilda vägar i bolaget och jag tog över Röstbolaget och behövde ändra om. Jag är ju inte en sådan person som ändrar, och här gällde det att helt byta plattform, men när jag fick förklarat för mig vad fördelarna var, kände jag att det var dags att gå vidare och uppgradera till Snowfire Magnet.

Under ett videosamtal med supporten fick jag råd hur jag kunde tänka kring hemsidan, vad som var bäst ekonomiskt för mig. Jag har varit med länge och här kände jag mig sedd och lyssnad på. Det kändes tryggt och enkelt.

De skickade över några namn på designers till mig, som de trodde hade tid och skulle passa in på det jag ville göra.

 - Den första som jag tog kontakt med var Caisa, på Ella Production berättar Ulrika och vi klickade helt enkelt direkt.

- Jag såg direkt fördelarna för henne att byta till Snowfire Magnet, säger Caisa. Det skulle gå så mycket snabbare att bygga sidor och bli designmässigt renare. För mig som alltid har byggt i Snowfire Magnet var det även intressant att se hur Snowfire Classic är byggt.

Här ville vi skapa en stilren och riktad webbplats där både Ulrika som musiker samt hennes företag Röstbolaget fick ta plats, berättar Caisa. Röstbolaget håller främst utbildningar så vi skapade ett upplägg där alla kurser har samma utformning så de är lätta att hitta och välja emellan.

Att skapa rätt sida är ett samarbete, berättar Caisa. Ulrikas förra sida innehöll för mycket text. Jag lyssnade på vad hon ville ha kvar, vi bollade idéer. På sidorna som handlar om Ulrika som musiker ville jag med färger och stil förmedla den varma känsla som Ulrika som person utstrålar.

Vi hade en enkel och smidig kommunikation via teams och email. Jag skapade ett första utkast av hemsidan som Ulrika fick korrläsa och sedan gjorde vi några justeringar för att få till det färdiga resultatet. För mig är det viktigaste att kunden känner sig 110% nöjd.

Vi skrattade mycket, personkemin stämde helt enkelt, säger Ulrika. Hos Caisa så sitter ingenting fast, det går fort. Har jag en idé så har hon försökt fixa det. Hon lyssnade både på vad jag bad om och gav mig förslag, typ, tror du att det kan vara så här? Hon hittade snabbt de färger som jag gillar, rostrött, grågrönt och så plockade hon upp det och lade in allt snyggare.


Caisa, hur tar du tillvara kundernas varumärke?

- Det beror på lite vem som är kund, typ av företag, deras bransch och målgrupp. Hemsidan ska representera företaget. Mitt första möte är ofta att identifiera hemsidans målgrupp. Sedan känner jag av kunden, vilka tankar har de, vilken frihet får jag att jobba med att skapa deras webbplats? Jag lyssnar in, hur vill de presentera sig, vill de ha ett personligt tilltal? 

Det är först vid vårt andra möte som jag brukar komma med idéer. Ja, för det är ju därför de anlitar mig, det är ju för att få lite annan input och hitta de bästa lösningarna för att nå ut till den valda målgruppen.

Caisa, vad är det unika med att jobba med dig?

I mitt varumärke presenterar jag mig som ”din personliga webbdesigner”, eftersom det är känslan jag vill att mina kunder ska ha; personligt bemötande som gör att du som kund kan slappna av.

Att bygga en hemsida är en kreativ process som vi gör tillsammans - det ska vara roligt, avslappnat och enkelt att arbeta med mig. Många gånger har jag kunder som vill lämna över designuppdraget helt och hållet, det går självklart också jättebra. 

Det är roligare om vi inte bara är kund och leverantör. Jag blir lätt vän med mina kunder. Det är alltid enkelt och en kreativ resa som vi gör tillsammans. Jag driver arbetet medan du som kund alltid är med, jag löser det åt dig.

Jag har ett öga för design, men ser även de strategiska i att hitta just kundens unika säljfördelar och så bygger jag upp funktion och design så att deras kunder lätt hittar. 

Snowfire har ett stort antal kunder som har varit med ända från början, många i mer än 12 år vilket är ovanligt för webbbranschen, där hemsidor ofta har mycket kortare livslängd. Hur kommer det sig?

Ulrica: "Jag känner mig omhändertagen"

Om jag utgår från mig själv, säger Ulrika så känner jag mig omhändertagen av er. De gånger jag har tagit kontakt med er så har jag fått snabb återkoppling. Jag håller många bollar i luften och då är det viktigt att hemsidan inte får vara krånglig. Jag är inte någon “hacker” och att jag kan ändra enkelt själv utan att ta hjälp, det är mycket värdefullt för mig. 

Caisa: "Jag får ett AHA-moment med mina kunder"

Det är så skönt att lämna över en hemsida skapad i Snowfire till mina kunder berättar Caisa. Jag får alltid ett AHA-moment…nämen är det så enkelt? För mig är det glasklart varför de stannar med Snowfire. Här är allt enkelt och roligt. Många kunder har använt andra plattformar tidigare och de märker snabbt skillnaden. 

Att Snowfire är en helt svensk, GDPR-anpassad  plattform påverkar det dig som kund i ditt val av plattform?

– Jamen, jag tänker jag kan inte mer än säga att jag vet vilka som står bakom Snowfire säger Caisa. Jag vet var servrarna står, att det är inom EU. Jag har kikat på andra plattformar där jag inte kan se vad de gör och vilka som äger men jag har hög tillit till Snowfire.  Det är en helsvensk, GDPR-anpassad  plattform och det gör att jag känner mig tryggare och vågar lova mer till mina kunder. 

– Jomen absolut, säger Ulrika, det är viktigt med GDPR och för mig finns det en närhet i att det är svenskt. 

Caisa, du har varit med i cirka två år i Snowfires designcommunity.  Berätta lite om varför och vad innebär det för dig i ditt skapande när du möter kund?

Det är framförallt gemenskapen, att jag har andra att luta mig emot. Det är fantastiskt att ha kollegor samtidigt som jag ju driver mitt eget bolag. Vi delar tips med varandra. Det finns så duktiga utvecklare i gruppen och jag kan alltid få hjälp när min kund behöver något extra.

För de som vill skapa en hemsida med mig och vill samla in leads för att skicka nyhetsbrev, Ja, då kan jag erbjuda en helhet till mina kunder. Jag sitter t. ex just nu med en ny kund där de behöver nyhetsbrev och de vill koppla upp Connect. Det går alltid att börja enkelt och sedan skala upp när kunden växer.

Hur använder du din hemsida för att få fler kunder?

Jag lägger med den överallt, berättar Ulrika. Den är med när jag skriver till någon och när jag har fortbildningar. Jag brukar ge tolv tips för rösten, och då ligger den med i slutet av min presentation så att alla som behöver kan ta kontakt och få veta mer om mina kurser.

Vad skulle du vilja att vi på Snowfire har mer av i framtiden?

Jag tycker så mycket om att det är en människa jag möter och som svarar på mina frågor, berättar Ulrika. Det värderar jag väldigt högt. Fortsätt med er tillgänglighet och att ni är så snabba på bollen. Det vill jag ha kvar i framtiden.

Jag skulle önska fler kurser riktade till oss som är era kunder, och kanske lite roliga erbjudanden till oss som varit med länge. Vi skulle kunna ha en träff hos er och nätverkande mellan oss bolag som alla använder Snowfire till sina hemsidor kanske?

Till sist, vad är det bästa med Snowfire?

– Snowfire Magnet är en så lätthanterlig plattform, säger Ulrika, Jag behöver inte fastna i krångliga saker och tappa lusten och så vet jag att jag kan höra av mig till Caisa när som helst.

– Här får jag möjlighet att utveckla min business tillsammans med andra. Vi i designcommunityn är ett grymt team som skapar helhetslösningar, det måste vara unikt, säger Caisa.

Boka Ulrika Zettersten på Röstbolaget
Ta kontakt med Caisa Nyman på Ella Production


Är du en av våra fantastiska kunder som idag använder Snowfire Classic och vill uppgradera till vår nya plattform Snowfire Magnet? Hör av dig till så hjälper vi dig.

Har du aldrig provat Snowfire Magnet, kanske sitter fast med en webbplats där du och ditt team inte enkelt kan jobba tillsammans. Hör av dig till
så matchar vi dig med en designer som hjälper dig att växa på webben tillsammans med oss.