Arbis i Norrköping är redo att ta plats bland Sveriges bästa musikscener och bli en i raden av till exempel Pustervik i Göteborg och Katalin i Uppsala. Det är ett ställe fullt av musik och kultur som med nya ägare, en ny grafisk profil samt hemsida som "talar för sig själv" har fått nytt liv.
Vi hade en idé om att vi ville ta plats visuellt. Det ska vara tydligt och enkelt för publiken att känna igen oss och att hitta på sidan. Känslan vi vill förmedla med hemsidan är att det ska vara lite stökigt, sticka lite i ögonen samt gärna stora symboler som gör det enkelt för våra biljettköpare.
Det här är en fantastisk nyhet i stan och det var viktigt med rätt tajming för att få till en fungerande webbplats till pressrealeasen. Vi behövde jobba snabbt och effektivt samt förstå de affärsfunktioner som krävdes för att ge Arbis en smidig arbetsvardag.
Carl Netz och Unn Rudolfsson ger bägge sin syn om projektet nedan. De är intervjuade vid olika tillfällen så att de inte påverkar varandra.
Carl på Beegleton berättar:
Fokuset på hemsidan är att presentera de olika eventen och boka biljetter. Här behövde vi översätta den grafiska profilen till ett fungerande digitalt koncept som synliggjorde deras kraftfulla uttryckssätt men också ge dem en lättarbetad webbplats där flera kan jobba ihop. Den måste fungera snabbt och säkert.
Vi fick fria händer att trolla med webben och här har våra digitala producenter Victor Linder och Elin Berglund gjort ett fantastiskt jobb. Ofta när man gör en hemsida så gör man en startsida. Här är bloggen istället startsidan och utformad som ett programblad med "posters".
Det var mycket diskussion kring dessa"posters" vad är det jag vill ha? Vill jag läsa mer sedan boka, vad blir bäst? Här skapade vi ett snabbspår till boka, där de som vill kan läsa mer.
De som samarbetar kring webbplatsen ska hantera mycket information. Här är bloggverktyget i Snowfire ultimat, det är så smidigt och användarvänligt.
Det är många olika typer av bilder som ska passa i samma mall. Här var det viktigt att designen och formen behålls samtidigt som vi ju alla vet att bilder kommer i så många olika format. Nu kan de som jobbar på Arbis bara slänga in bilden och behöver inte tänka på om det är stående eller liggande bilder. Om inte bilden fyller ut - så lägger vi en blurrad bild bakom som plockar upp färgtonen i bilden.
Affärsverktyg på webben behöver underlätta för de som jobbar. Det är egentligen små saker, men det är det som skiljer. Vi kan webben och vet vad som krävs. Vi försöker alltid tänka steget längre för att underlätta för vår kund.
Haha, de fick inget val. Någonstans handlar det om att vi hade en tight deadline och vi behövde få upp det snabbt och långsiktigt hållbart. Då var det inget snack längre. Det är på Snowfire det ska ligga.
Allt handlar om förtroende, ägarna litar på oss och vad vi rekommenderar och ja, förresten en av ägarna har redan sina webbsidor i Snowfire och vet att det är en viktig resurs i att driva framgångar på webben.
Med en tight deadline då behöver vi ha ett ramverk. I Snowfire kan våra webbdesigners direkt jobba med det grafiska uttrycket och är helt fria. Här har vi affärsverktyget som vi vet funkar och det krävs ingen installation på ett webbhotell.
Det går helt enkelt snabbare och blir billigare än om vi hade jobbat i en annan plattform. Det är viktigt att bygga bra från grunden.
Jag som projektledare är mest nöjd med att vi på så kort tid kunde översätta det grafiska uttrycket till webben och är väldigt stolt över våra webbdesigners som leverade så snabbt även fast det var så stora krav som ställdes på dem.
En hemsida handlar inte om att börja i det lilla. Med rätt tänk och rätt plattform kan man ju köra 110% direkt. Det är där jag tror styrkan med Snowfire tillsammans med oss designers ligger, det är där magin uppstår.
Att vara kund mitt i detta tror jag är fantastiskt. Kunden kan fokusera på sin verksamhet och vi skapar deras hemsida till en stark hållbar resurs för deras företag.
Unn på Arbis berättar:
Jag har jobbat inom musikbranschen och liveproduktion i flera år. Tidigare har jag jobbat med produktionen av artisters turnéer, där jag såg till att de visste var de skulle vara, vid vilka tidpunkter. Här har jag bytt sida och nu är det jag som bokar artisterna och uppdaterar vår hemsida.
Johan Doverhjelm som är delägare för driftbolaget rekommenderade dem, han är väldigt nöjd.
Viktor Linder , Carl Netz, Elin Berglund och Elin Bergman var lyhörda och fattade direkt vår vision. Beegleton är snabba på att finslipa blocken. Det kändes som att allt vi ville gick att lösa här.
Förutom hemsidan så har Elin Bergman även tagit fram mallar till sociala media så att vi snabbt kan jobba även där.
Hemsidan blev precis som vi ville ha det, skrikigt, funktionellt och visuellt fint. Att det är så enkelt att jobba i Snowfire, det blev jag också positivt överraskad av. Det fungerar jättebra helt enkelt.
För mig som inte har någon bakgrund med att jobba med hemsidor så är det väldigt lätt att jobba i Snowfire och ja, det är pedagogiskt.
Vi har begränsad tid att jobba med handpåläggning. Det är enkelt att lägga in blocken och allt hänger ihop. Mitt löpande arbete är smidigt och jag kan lätt bjuda in någon annan och visa hur de ska göra.
Vi hade första konserten i lördags. Ja, nu är det full fart och det händer så otroligt mycket nu under hösten. José González som var nu i lördags är en av mina favoriter, men håll koll på Ellen Krauss, ja och Svenska Björnstammen på hemmaplan. Det du, det blir kul.
- Det gäller att hålla koll på vår hemsida helt enkelt, skrattar Unn.
Kolla in alla artister som spelar på Arbis
Ta kontakt med gänget på Beegleton