Jag tror på användaranpassad design. Om din målgrupp inte kan nå eller förstå ditt innehåll då har kommunikationen misslyckats. När jag bygger hemsidor så har jag alltid det i bakhuvudet. Designen får anpassa sig till innehållet inte tvärtom. Designen är bakgrund och rätt gjord är den osynlig. Den skall lyfta fram budskapet istället för att distrahera. Riktigt bra design smälter in och känns självklar. Behöver du ta till knep för att fånga uppmärksamheten såsom att skapa något blinkande och snurrande, då har du tappat fokus på ditt innehåll. Din läsare säger kanske woaw första gången de ser din sida, men fråga 5 minuter senare och de flesta kommer inte att kunna återge vad de har läst. Enkelt och lättförståeligt är alltid bäst. Ta teknologin bakom Snowfire. Det låter dig bygga en hemsida helt visuellt. Det är ett fantastiskt exempel på hur man sätter användaren och innehållet främst.
Användaranpassade hemsidor är så mycket mer än de visuella elementen. De inkluderar även den teknik som driver hemsidan. Jag får ofta frågan om att bygga specialanpassade tekniska funktioner, men det känns inte rätt. På samma sätt som god design skall vara osynlig skall även den teknik som används vara det. Teknikens enda syfte är att lyfta fram innehållet.
Att förstå hur en användare använder en hemsida eller en app har blivit min stora passion. Det är också därför som jag bl a har skapat Wirefy. Här kan man bygga responsiva Wireframes så att man kan fokusera på innehåll och funktionalitet istället för design och utseende. Jag använder det för att hjälpa människor att fokusera på strategin istället för att fundera på vilket typsnitt de skall använda. Design och typsnitt kommer senare.
Jag har de sista åren varit så lyckligt lottad att jag har fått skriva om min passion för användaranpassad design i både digitala och tryckta tidningar. När jag startade min karriär så var jag inte formellt tränad som webbdesigner. Istället så började jag som designer för trycksaker på en liten reklambyrå i Kalifornien. Där fick jag möjligheten att bygga en landningssida för Subway restaurangerna. Efter den erfarenheten blev jag förälskad i webben och hur användare interagerar på nätet. Jag har haft förmånen att samarbeta med fantastiska varumärken och utforskar ständigt vilket innehåll och vad det är som gör att användare triggas att fullfölja ett klick.