Ett bra första på intryck på webben är viktigare än du tror

Vår hjärna är programmerad för att snabbt känna igen ansiktsuttryck och kroppsspråk. 
Forskning* visar att på endast 0,1 sekunder har vi inte bara skannat av ett ansikte – vi har undermedvetet kategoriserat personen, vilket skapar en känsla som påverkar vårt kroppsspråk och våra handlingar.

VÅR HJÄRNA ÄR EXPERT PÅ ANSIKTEN OCH KROPPSSPRÅK.

Hur är det då med något som webbsidor, banners och traditionella tidningsannonser? Samma mekanismer jobbar fortfarande där hjärnan försöker identifiera var det är den tittar på och snabbt associera det till en kategori. Det tar lite längre tid jämfört med ansikten, men på några sekunder har ditt undermedvetna skapat en känsla av det du tittar på och den känslan påverkar dina handlingar.

Tänk dig att du läser en tidning. Det är inte många sekunder som du ger en sida men en annons på. Men på denna korta tid, har din hjärna tagit in några få budskap och kategoriserat innehållet. Oftast leder känslan till att du byter till nästa sida: Annonsens första intryck blev i det här fallet också det sista intrycket. Men så behöver det inte vara längre, tack vare stora teknologiska framsteg inom ett område som heter eye tracking.

Eye tracking

Eye tracking är en teknologi och metod där man spårar och spelar in ögonrörelserna.Detta för att ta reda på vilken information som vår hjärna tar in och baserar sina beslut på. Nu tillbaka till första intryck. Vad är det som karaktäriserar informationen vi tar in online, alltså via våra datorer, plattor och mobiler? Jo, all information tas in visuellt, alltså via ögonen. Därför är eye tracking det perfekta verktyget för att mäta den information som hjärnan använder för att blixtsnabbt (undermedvetet) fatta beslut om när vi ska klicka på länkar, läsa artiklar eller fortsätta scrolla.

De senaste fem åren har det hänt en hel del inom eye tracking. Eye tracking kamerorna har blivit mindre, billigare och framförallt noggrannare och lättare att kalibrera. Detta gör att istället för stora och dyra labb kan idag eye tracking-studier utföras i princip var som helst. Det enda som behövs är en laptop, en portabel eye tracking kamera med tillhörande mjukvara.

Genom att eye tracking-testa marknadsföringsmaterial och webbsidor kan man alltså ta reda på vilka budskap som folk uppfattar, vad de helt missar och om materialet är tydligt eller upplevs förvirrande: Faktorer som är helt avgörande för att skapa ett första intryck som leder till engagemang istället för att bli det, som så ofta, både det första och sista intrycket.

Vad är då skillnaden?

Det som är så intressant och roligt med att påverka det första intrycket är att skillnaden kan vara enorm. Det handlar oftast alltså inte om några få procent mer uppmärksamhet eller högre konverteringsgrad utan det kan handla om förbättringar på 50%, 100% eller som i en del fall över 500%. De första intrycken är så pass viktiga just för att dem driver våra handlingar, betydligt mer än vad vi tror och kanske vill erkänna.

Har denna artikel varit till hjälp blir jag alltid glad om du vill dela den med någon annan som du tror skulle uppskatta den. 

Photo: Ryan McGuire

*Källa: http://www.pnas.org/content/111/32/E3353.full

Jason McMillion grundare av Upstain - First impression


Jason McMillion grundare av Upstain - First impression eye tracking, har jobbat med webb, analys och marknadsföring i över 16 år. Han vill hjälpa företag öka responsen från sina marknadsinsatser och uppnå en högre konverteringsgrad på sina webbsidor. Tack vare stora framsteg inom eye tracking och deras unika lösning hjälper de företagare, oavsett storlek, att förstå vad besökare och kunder baserar sina beslut på.