Vad är en hemsida egentligen?

Ditte Hammarström
Ditte Hammarström september 12, 2013

Företagare behöver kunder

Alla vet idag att man behöver en hemsida men vi glömmer att fråga oss varför vi behöver den, och hur vi kan använda den för att nå dit vi vill komma.

Jag älskar nätet och jag älskar de möjligheter som vi kan skapa genom att digitalt bygga världar för att koppla ihop oss och utbyta tjänster. Men så länge det bara är de som kan tekniken som kan sälja och handla på nätet är det inte helt rättvist.

Ditt företag ska ha domän, webbhotell, reklambyrå, webbyrå, nyhetsbrevstjänst, formulär-byggatjänst, en hemsida som inte blir föråldrad och hålla ordning på att plugins hålls uppdaterade och sedan gäller det att koppla upp sig med hela den sociala världen med Twitter, Facebook, Instagram och så vidare. Hur väl syns företaget på Google förresten, vem kollar det? En uppsjö av krångligheter, många olika gränssnitt att lära sig och behärska. Förutom allt detta skall du som företagare även hinna med att faktiskt sälja din produkt/tjänst också. 

Från min bakgrund som Art Director på större reklambyråer både i Sverige och utomlands har jag lärt mig att kunden, oftast marknadschef eller VD på företaget, egentligen bara har ett enda problem som de vill ha hjälp med. De enda de vill är att skapa en varaktig relation med sina kunder och sälja mer av sina produkter. Det här ställer stora krav i den digitala världen.

För mig är en hemsida företagets digitala kärna. Det är ditt affärsnav som förenklar vardagen och där du samlar in dina kunder, skapar förtroende på lång sikt och samtalar och gör affärer i realtid på nätet. Ett digitalt kontor där du träffar kunder varje dag. Det är ingen skillnad mellan små och stora bolag. En VD i ett litet bolag och en marknadschef med flera anställda i sitt marknadsteam har båda samma incitament för att överblicka och hålla koll på vilka kunder de möter och vad som ska kommuniceras på webbsidan.

Det är lätt att ta hjälp av webbyråer som tar mängder med pengar för att lägga upp en hemsida med rätt design och strategi för kunden, men som kunden ändå inte kan uppdatera själva på grund av att den är för komplex. En annan ytterlighet är att själva bygga hemsidan med den nya tekniken och designa utefter mallar av anonyma teman som man enkelt kan styra på egen hand, men att skapa varaktiga relationer ställer dock mycket större krav på en kombination av dessa två världar.

Jag tycker att alla som driver företag skall kunna sköta sina egna affärsnav i realtid på internet. Alla företagare behöver en designer bredvid sig och någon att fråga när man behöver. Det är upp till oss designers, programmerare, SEO- och sociala mediaexperter som jobbar med service för företagare att börja samarbeta och skapa den världen så att alla företagare oavsett ålder och krav på att vara teknikkunniga, har möjlighet att helt visuellt möta och bemöta sina kunder digitalt. Det gynnar oss alla. 

Ditte Hammarström har en bakgrund som Art Director på reklambyråer både i Sverige och utomlands. Hon älskar användardriven design och mår bra i hjärtat när hon hjälper företagare att lyckas online. Ditte är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity, där reklambyråer och utvecklare samarbetar, för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en agil service direkt i företagarens egen hemsida.