Snabbkurs i att skriva en riktigt bra text

Anna Kleinwich Magnusson
Anna Kleinwichs Magnusson november 1, 2014

Hela dagarna utsätts vi för texter. Korta, långa, informativa, säljande, urtråkiga, intressanta, nödvändiga. Många flimrar förbi, andra fångar oss och ytterligare några gör att vi agerar på ett eller annat sätt.

Lär dig att skriva träffsäkra och effektiva texter i sju steg.

Oavsett om du ska skriva ett pressmeddelande, en text till din webbplats eller ett inlägg till företagsbloggen kan vi anta att du vill påverka någon. Du vill i förlängningen sälja en produkt, få läsaren att välja dina tjänster eller göra så att han eller hon förändrar ett beteende. Tänk så här:

1. Skriv för den som skall läsa

Glöm inte att du skriver för en mottagare. Hur gör du ditt budskap relevant och intressant för den som ska läsa? Renodla innehållet och rensa det på onödig information. Hur ni är organiserade internt, hur era rutiner ser ut och vilka begrepp ni använder där du arbetar är oftast helt ointressant för mottagaren. På samma gång gäller det att kontrollera att det inte finns några luckor i budskapet. När man är expert på något är det väldigt lätt att anta att folk förstår och är mer insatta än de faktiskt är.

2. Vad är målet?

Oavsett hur din text ska användas eller var den ska publiceras måste du ställa dig frågan: vad ska hända när mottagaren läst texten? Det är förvånansvärt lätt att glömma, men om du som skriver inte vet vad texten ska ge för effekt blir den svårtolkad för läsaren. Redan i anslaget bör du veta vad som ska hända i slutet, där du kanske hänvisar till din butik eller webbplats, uppmanar läsaren att kontakta dig eller ställer frågor som får läsaren att tänka till.

3. Sätt rubriken

Vi konsumerar text på ett helt annat sätt idag än för några år sedan och rubriken blir allt viktigare. På webben, i sociala medier och i mail är det ofta rubriken som avgör om vi kommer att läsa vidare eller inte. Rubriken ska vara kort, lockande, informativ. Och ärlig. Det kan vara frestande att bara skriva lockande, men om rubriken inte representerar innehållet i texten kan läsaren känna sig lurad och det är inte bra.

4. Var konkret och håll det enkelt

En strukturerad och tydlig text får fler läsare. Förmodligen lider din mottagare av både tidsbrist och informationsöverflöd. Kanske kommer din text att läsas på en läsplatta eller i en telefon på en skakig buss? Fundera ut vad det är du vill berätta och välj en vinkel eller ett tydligt tema för din text. Följ även grundregeln en tanke – ett stycke och lägg in mellanrubriker och luft för att hjälpa läsaren genom texten.

5. Bli personlig, men håll stilen

Ett enkelt sätt att skapa relation och få läsaren att känna sig direkt tilltalad är att skriva i du-form. Försök även att skriva din text så att den har en genomgående ton. Om du blandar talspråk och högtravande ord blir det förvirrande för läsaren; välj hellre ord som är bekväma och inte tillkrånglade. Använd gärna synonymer istället för upprepningar, blanda långa och korta meningar och undvik överflödiga småord som inte har någon direkt funktion.

6. Undvik adjektiv och utropstecken

Det är lockande att ta till förstärkande ord när man ska sälja en produkt eller tjänst, men överdrivet användande av adjektiv får ofta motsatt effekt. Ord som fantastisk, underbar och unik kan göra att din text uppfattas som oseriös. Utropstecken kan ge samma effekt. En punkt ger ofta mer tyngd åt en mening än ett utropstecken. En i övrigt välskriven text kan på grund av några utropstecken irritera istället för att locka. Det är synd.

7. Läs din text mycket noga

Man blir lätt blind för den text man skrivit. Låt texten vila ett dygn och läs den sedan högt för dig själv. Då märker du vad som funkar och inte. Kanske ska du passa på att döda några älsklingar – den snygga formulering som du förälskat dig i kanske inte passar just här? Kör även texten genom ett rättstavningsprogram, men lita inte på att det upptäcker alla stav- och slarvfel. Om du har möjlighet, låt någon annan komma med synpunkter på texten.

Anna Kleinwichs Magnusson är copywriter och driver Stockholms Skrivbyrå som hjälper företag och byråer med bemanning och rekrytering av skribenter och kommunikatörer. Anna håller även kurser och föreläser inom ämnen som rör skrivande, webb och sociala medier. www.stockholmsskrivbyra.se