Påverka hur du syns på Google

Emil Sundberg
Emil Sundberg december 10, 2012

En av de vanligaste frågorna vi på Snowfire får är hur man gör för att synas på Google. Det har växt fram en hel bransch av konsulter och företag som alla vill hjälpa dig att fånga trafik från Google. Det är detta som kallas för sökmotoroptimering eller SEO.

Ofta pratar man om att synas högt på Google, men det gäller också att tänka på hur din annons ser ut i Googles sökresultat.

Det ni ser i blå text är det som vi kallar för sidans rubrik för sökmotorer. På engelska kallar man ofta detta för meta title. Texten under kallas för beskrivning eller meta description

Tänk efter hur du själv googlar och söker information. Vad får dig att klicka på vissa sidor och inte på andra? Här har ni en ypperlig möjlighet att välja precis vad era besökare ska se.

Nyckelord i rubriken för sökmotorer

Det är viktigt att hitta rätt nyckelord för varje sida ni skapar. Ett nyckelord kan vara ett produktnamn, tjänst, personlig varumärke m.m. som ni vill bli hittade på när era potentiella kunder googlar med en fras som innehåller nyckelordet.

I rubriken som står i blå text på Google får ni gärna lägga in de nyckelord ni vill synas på. Dessa nyckelord ska gärna även finnas med i rubriker och texter på sidan. Den instruktion ni ger Google är att "Den här sidan handlar om [Nyckelord]" när ni har ordet i rubriken.

Beskrivning

I beskrivningen behöver ni inte använda nyckelord, här gäller det att kortfattat summera vad sidan handlar om för besökaren. Beskrivningen visas inte alltid; ibland skapar Google en bättre beskrivning själv genom att hämta den texten besökaren söker efter.

Längd

Google visar max 69 tecken av sidans rubrik samt 156 tecken av beskrivningen.  Vill ni fördjupa er mer kring användningen av meta title och meta descriptionhar Google släppt en guide för webbsideägare. 

Smart SEO med Snowfire

Vi vet att SEO är viktigt för att skapa trafik till din sida, därför optimerar Snowfire automatiskt dina sidor. Det innebär att om du skapar ett blogginlägg som handlar om "Hur du skapar magnifika webbsidor" så lägger vi automatiskt den rubriken samt namnet på ditt företag i meta title. Vi skapar också adressen med formatet www.ditt-företag.se/blogg/hur-du-skapar-magnifika-webbsidor vilket gör det enkelt för Google att förstå vad inlägget handlar om. 

Ni som har haft tid att sätta er in i SEO och jobbar aktivt med att driva trafik till er sida inser snabbt hur denna lilla automatik förenklar både för dig som användare, för dina kommande besökare och för hur Google ser på dig - ganska smart eller hur? 

Självfallet kan du också fortsätta att välja meta title eller meta description själv genom att gå in på sidans inställningar och fylla i sidnamn för sökmotoreroch beskrivning för sökmotorer så ersätts de automatiska texterna med dina egna. 

Emil Sundberg är CEO:n som lever sin passion. Smidigt snappar han upp alla förändringar på nätet och utvecklar trendkänsligt nya tidens applikationer som gör nytta. Emil är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity, där reklambyråer och utvecklare samarbetar, för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en agil service direkt i företagarens egen hemsida.