Form och färg som attraherar

Ditte Hammarström
Ditte Hammarström maj 25, 2014

Vem vill du locka till dig?

Vi konsumerar med våra ögon och precis som i vanliga livet, där vi klär oss för att passa in i olika grupper och sammanhang måste vi även fundera i termer om vilka vi ska möta när vi skapar vår hemsida.

För att synas i bruset behöver ditt företag en profil, alltså en logga och en tonalitet som överensstämmer med målgruppen. Det är enkelt att lägga upp en hemsida men lika viktigt är att ta reda på varför och vad man ska ha hemsidan till. Att bara finnas till på nätet hjälper ingen. 

Alla företag behöver en logotype och en tonalitet som ska finnas i samma form på webben och i print för att starkt och enhetligt bygga företagets varumärke. Om man inte är duktig själv, är A och O att ta hjälp av en reklambyrå eller en grafisk formgivare för att skapa en design och tonalitet som attraherar rätt målgrupp. De hjälper dig med att hitta vad din kundgrupp attraheras av.

 Att design är viktigt betyder inte att alla företag ska ha den snyggaste och mest moderna designen utan det handlar snarare om att ditt företag ska ha endesign som utstrålar vad ditt företag säljer eller gör. Rent konkret betyder det att ett företag som säljer lågprisprodukter behöver en grafisk profil som utstrålar prismedvetenhet till exempel.

Företag som har gjort varumärkesjobbet rätt springer snabbt om sina konkurrenter.  Min erfarenhet är tyvärr att många företag inte tar sig tid att göra ett ordentligt grundjobb när det arbetar fram en profil för sitt företag, och det är synd, för det lönar sig att lägga en genomtänkt grundplatta för ton och färg i profilen. Detta är en av de bästa investeringarna som du som företag kan göra för utan riktning tar man inte plats på nätet. En ordentligt utarbetad plan för att arbeta med form och färg är nyckeln till att bli riktigt vass på internet och snabbt börja tjäna pengar.


Ditte Hammarström har en bakgrund som Art Director på reklambyråer både i Sverige och utomlands. Hon älskar användardriven design och mår bra i hjärtat när hon hjälper företagare att lyckas online. Ditte är en av grundarna bakom Snowfire designcommunity där reklambyråer och utvecklare samarbetar för att ge företagare som vill växa snabbt på nätet en agil service direkt i företagarens egen hemsida.