Sluta drömma, börja agera. 10 saker du måste göra för att bygga ditt varumärke

Ulf Bergman
Ulf Bergman april 27, 2015

Vill du satsa? På riktigt? Fullt ut? All in? Har du verkligen bestämt dig? Då är det bara att köra. Då gäller det att vara fokuserad, uthållig och målstyrd.

Det finns undersökningar som visar att det bara är 3% av befolkningen som är fokuserade och har nedskrivna mål. Har du skrivit ned dina mål? Vad vill du egentligen? Och varför? Det måste du reda ut.

Del 1/10. Ett erbjudande som ger nytta, glädje, värde

Det märks direkt om du inte själv tror på ditt erbjudande. Gör du det? Kan du lägga handen på hjärtat och säga att ditt erbjudande ger nytta, glädje, värde? Du måste vara passionerad, engagerad, påläst, insiktsfull, medkännande, lyssnande och på riktigt kunna förklara varför just ditt erbjudande är så fantastiskt. Och du måste vara frågvis på ett schysst sätt så att du verkligen förstår kundens behov. Inte bara en gång utan många gånger. Därför måste du hålla din dröm och vision levande. Det gör du bäst genom att hela tiden försöka bli lite bättre på vad du gör. Det är ett exempel på att leva sitt varumärke. Det finns tusen fler. Minst. entusiasm och engagemang är bland det mest smittande och övertygande som finns. Eller som jag brukar säga, stolthet säljer!

Del 2/10. Definiera, paketera, kommunicera

Definition är allt sa en filosof. Tänkvärt och sant? Låt oss konstatera att det i alla fall är mycket viktigt. Att definiera sig själv, sina mål, sina målgrupper, sitt erbjudande, sin kommunikationsstrategi och sitt sätt att bygga relationer är grunden för varumärket. Att se, förstå och uppskatta sitt eget rotsystem, sitt etos, logos och patos. Detta måste sedan paketeras attraktivt. Gör det enkelt att köpa, brukar nätverksgurun Mikael Arndt säga. Även forskaren och doktorn från Handelshögskolan i Stockholm, Lars-Johan Åge, menar att paketeringen är en av de viktigaste delarna i alla lönsamma affärer. Jag brukar använda metaforerna tratten, skeppet, trappan och gitarren som hjälp för att definiera och bygga sitt varumärke. Allt detta måste sedan kommuniceras, starkt, stolt och uthålligt.

Del 3/10. Skriv ned dina mål Hjärnan är fantastisk men den har en svaghet

Eller om det är en styrka? Den kan inte alltid skilja på fantasi och verklighet. Om den upprepade gånger får se och höra nedskrivna och regelbundet uttalade mål så börjar den tro att målen är sanningen och börjar både medvetet och omedvetet arbeta för att målen ska uppfyllas. Tankens kraft är enorm. Det blir alltid som du tänker brukar livscoachen och föreläsaren Olof Röhlander säga. Det är ingen ny sanning, den har idrottsmän, psykologer och coacher använt sig av sedan länge och den börjar mer och mer komma in i många andra sammanhang, inte minst i näringslivet. Skriv ned målen. Skriv ned dem på lappar som du bär med dig och placerar fullt synliga på strategiska platser i hemmet, på arbetet eller t.ex. i bilen. Och! Skriv ned dem varje dag det första du gör på morgonen och helst även på kvällen. Det går att likna repetitionen av målen vid att gravera in nya spår i hjärnan. Det tar tid men ju djupare spåren blir ju bättre förankrade blir de. Läs gärna mitt inlägg om Ola Wallström från Mera Mål. Han är en av Sveriges främsta experter på att sätta mål.

Del 4/10. Bygg en hållbar värdegrund

"Culture eats strategy for breakfast" är ett uttalande som fastnat hos mig. Att ha en tydlig levande och förankrad värdegrund är som att ha ett välbyggt hållbart skrov på sitt varumärkesskepp. I skrovet finns de ord och begrepp som skapar grunden för en levande och hållbar företagskultur. En del kallar de orden för bärande kärnvärden andra för värdegrund. Det viktigaste är att det är ord och begrepp som hjälper alla att göra ett bra jobb, utvecklas, nå målen, skapa ett samarbetsklimat och en miljö som känns positiv och rolig. 

Vill du ha mer inspiration eller läsa mer i serien "Tio saker du måste göra för att bygga ditt varumärke" kika vidare på www.stoltkommunikation.se 

Ulf Bergman alias Dr Stolt, från Stolt Kommunikation, har arbetat mer än 30 år som varumärkesstrateg och Art Director, som lärare på Berghs School of Communication, som delägare och med ledningsansvar på flera byråer varav 5 år som VD. Stolt Kommunikation ingår idag i kommunikationsnätverket K22.